Taxa de prima inmatriculare

Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa de statul roman prin Legea 343/2006. Astfel, incepand cu data de 01.01.2007, se aplica taxa auto la inmatricularea vehiculelor aduse din afara Romaniei. Intrucat descurajeaza importul si vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei, aceasta lege a fost pusa in discutie si de Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene.

Libera circulatie a marfurilor presupune interzicerea taxelor vamale si a tuturor taxelor cu efect echivalent, marfurile fiind acele produse care pot fi evaluate in bani. Dat fiind caracterul special al taxei de prima inmatriculare si aplicabilitatea ei numai la autoturismele de provenienta straina din statele comunitare, aceasta este mai mult decat echivalentul unei taxe vamale.  Aceasta se bazeaza pe un calculator care, in functie de capacitatea motorului si anul de fabricatie, spune cati bani trebuie platiti la re-inscrierea in circulatie. Acest calculator poate fi gasit cu usurinta pe internet.

Taxa Auto va primi o noua denumire anul acesta. Dupa ce a fost denumita taxa de mediu, taxa de prima inmatriculare, taxa auto sau taxa de poluare, acum dispare termenul de “taxa” si este inlocuit de termenul “timbru”. Timbrul de mediu va reprezenta acelasi lucru, adica va fi platit la cumpararea unei masini. Atat autovehiculele noi cat si cele vechi vor fi nevoite sa plateasca timbrul de mediu. Daca pana la momentul actual a fost platita o taxa auto de poluare sau o taxa de prima inmatriculare la masina pe care doriti sa o achizitionati second hand, nu se mai plateste acest timbru.

VALOAREA NOULUI TIMBRU

Cat despre valoarea noului timbru, acesta isi va mentine aceleasi cote din prezent pentru masinile cu tehnologie Euro 5.  Cotele vor fi crescute pentru masinile cu tehnologii Euro 3 si Euro 4, intrucat se vor afla in circulatie mult timp si, prin urmare, vor polua pentru o perioada indelungata.

Pentru masinile mai vechi, cu tehnologii mai slabe (precum Euro 2, Euro 1 sau non-Euro), cu durata mult mai mica de functionare (pana la data la care acestea se vor casa), timbrul de mediu va scadea. Taxa de prima inmatriculare actuala nu includea scaderi importante la acest capitol si se ajungea ca, din cauza valorilor mari ale taxei, vanzarea sa fie virtual imposibila in cazul masinilor foarte vechi.

Timbrul este zero pentru masinile care dispun de tehnologie Euro 6, precum si pentru cele hibride si electrice. Acest stimulent este oferit de statul roman celor care doresc achizitionarea de astfel de masini.

Specialistii din minister au estimat noile valori de impunere, consultandu-se cu mediul profesional, pe baza unor modele similare din tarile europene.

Formulele noi de calcul ale timbrului sunt:

  • pentru Euro 3, 4, 5: suma de plata = [(A x B x(100 – C)]/100
  • pentru non-euro, Euro 1, 2: suma de plata = [E x D x (100 -C)]/100.