Masini second hand
Masini second hand
Potrivit unor statistici recente, 78% dintre tranzactiile auto din Romania se fac cu masini second hand. Asadar, multi romani gasesc mai convenabila achizitionarea unei masini second hand decat a uneia noi. Daca va numarati printre cei care vor sa faca o astfel de alegere, va invitam sa cititi cu atentie cateva indicii care va pot spune in ce stare se afla masina si daca merita sau nu sa o cumparati.
In primul rand, verificati seriile de sasiu si motor. Seria de sasiu este sub capota, insa locul exact difera si depinde de marca masinii. Este formata dintr-o o combinatie de cifre si litere si reprezinta ceea ce ii apartine doar unei anume masini. Ea ii reflecta unicitatea si reprezinta un mod de identificare a fabricii care a produs-o. De asemenea, se foloseste pentru a se cunoaste provenienta masinii, pentru a fi inregistrata in circulatie si pentru protectia prin asigurare.
In al doilea rand, observati cu atentie loviturile frontale. Nu sunt putine cazurile in care se incearca sa se acopere cat mai bine accidentele la masini second hand. Exista destule metode care sa faca unele masini second hand sa para noi, putin atinse, chiar daca in trecut au suferit unul sau chiar mai multe accidente. Cu toate acestea, daca a avut loc un accident major sunt mari sanse sa va dati seama. In primul rand, trebuie sa observati cu atentie lonjeroanele masinii(lonjeronul este o grinda longitudinala din metal sau din lemn, asezata in scheletul sau in cadrul unei masini). Sunt doua si se afla in partea de jos, in spatele barii frontale. Daca acestea sunt ruginite sau au urme de suduri, masina a fost lovita destul de grav. Daca acestea sunt drepte si nu prezinta urme de modificari, verificati partile care se afla spre extremitatea externa.
Nu uitati de rugina – unul din dusmanii cei mai mari ai unei masini. Primele locuri in care poate sa apara sunt pragurile si contraaripile. Daca sunt niste pete de rugina doar la suprafata, asta nu ridica probleme mari. Insa cand sunt gauri care necesita inlocuirea intregii piese, este destul de grav. Cele mai importante locuri in care trebuie sa ne uitam dupa rugina sunt: pragurile laterale (pe sub masina si lateral), contraaripile fata-spate, podeaua (sub mocheta originala si cand masina este pe elevator, din exterior), portbagajul, compartimentul motorului, marginile usilor si aripile. Un alt loc important este sasiul sau lonjeroanele (pentru masinile fara sasiu) – daca acestea sunt ruginite masiv, siguranta si stabilitatea masinii este compromisa. Asta se poate vedea numai cu masina ridicata pe elevator.
Cat despre interiorul unor masini second hand, sunt cateva lucruri care nu trebuie sa fie neglijate cand vreti sa achizitionati o astfel de masina. Astfel, atentie ca tapiteria sa nu fie roasa, rupta sau arsa de tigara; bordul sa nu aiba crapaturi; volanul sa nu fie mancat (daca e de piele); parbrizul sa nu fie crapat; mocheta sa nu ascunda umezeala sau mucegai.
Un alt aspect important este partea mecanica a masinii. Este destul de greu sa va dati seama de starea tehnica a masinii daca nu sunteti un cunoscator in domeniu, ceea ce inseamna ca puteti fi inselati cu usurinta. Insa chiar si pentru un necunoscator, sunt cateva indicii majore care sa va ajute sa va orientati in ceea ce priveste partea de mecanica: motorul, cutia si articulatiile. Cereti ajutorul unei cunostinte sau unui prieten care sa va poate spune concret daca din punct de vedere tehnic masina este in regula. Veti evita cazul in care cheltuielile cu reparatiile tehnice se ridica, in timp, la valoarea masinii.